Separatoare de uleiuri minerale si hidrocarburi din otel

 

 Separatoare de hidrocarburi din otel

  Separatoarele de hidrocarburi AQAUFIX® reprezintă cel mai înalt nivel de tehnologie modernă.
  Domenii de utilizare

 Separatoarele de uleiuri minerale si hidrocarburi sunt utilizate pentru filtrarea si epurarea reziduurilor toxice din apele uzate provenite de la:

benzinării

  • depozite de carburanti
  • parcări auto  
  • sevice-uri auto
  • spălătorii auto
  • întreprinderi industriale, orice alte aplicatii unde este necesara tratarea apelor poluate cu hidrocarburi

 Modul de alegere a separatoarelor

 La alegera separatoarelor trebuie luate în calcul următoarele:

 

  • tipul aplicatiei (domeniul de utilizare)
  • mărimea si tipul suprafeţei de colectare a apelor uzate
  • intensitatea precipitaţiilor
  • cantitatea admisibila de ulei / hidrocarburi la evacuarea din separator 
  • cotele si modul de racordare a separatorului la sistemul de canalizare
  • tipul si sarcina admisibila a capacelor de vizitare, in functie de locul de instalare a separatorului
  • orice alte conditii sau cerinte specifice aplicatiei 

  

4.Prezentarea generală a separatoarelor de ulei confecţionate din oţel

Familia separatoarelor AQUAFIX a fost concepută pentru separarea lichidelor usoare din ape pluviale sau reziduale.

  Caracteristici generale:

  • separatorul este o constructie sudata din tabla de otel tip S – 235 JRG 2, de 6 mm grosime
  • suprafetele exterioare si interioare sunt acoperite cu 2 straturi vopsea pe baza de de rasini epoxidice
  • elementele interioare ale instalatiei sunt rezistente la coroziune, fiind din polietilena sau inox
  • spargatoare de jet la partea de intrare a apei în separator
  • racorduri de conectare a conductelor la intrare si iesire de diverse diametre, in functie de marimea separatorului; ; la cerere se livreaza curacorduri de diametrul necesar in functie de diametrul si tipul conductei; se pot conecta cu toate tipurile de conducte PP, PE, PE-HD, otel, fonta
  • accesorii:
  • capac (clasa de sarcina D 400 kN)
  • elemente de supraînaltare
  • filtru coalescent
  • preaplin
  • fiecare separator este echipat cu:
  • decantor de nămol
  • dispozitiv pt. obturare automata
  • urechi de ridicare

 

4.1Principiul de functionare

Principiul de functionare al separatoarelor de hidrocarburi se bazează pe diferenta de greutate specifică dintre apă si hidrocarburi, respectiv a materialelor solide aflate în apele reziduale.

Prezenta substantelor care pot conduce la formarea unor emulsii stabile, trebuie evitată încă din faza de proiectare.

Apa uzata intra in separator prin racordul de intrare, curgerea fiind linistita de spargatorul de jet instalat in interior. Particulele grosiere (nămolul) se separa gravitational decantandu-se la fundul separatorului in primul compartiment (decantor de nămol). In continuare, apa uzata intra in compartimentul de separare a hidrocarburilor, unde, datorita diferentei de greutate specifica, hidrocarburile se separa formand un strat la suprafata apei. Filtrul coalescent ajuta la separarea particulelor foarte fine de hidrocarburi existente in apa uzata. Apa curata este evacuata de sub stratul de hidrocarburi printr-un dispozitiv special.

 

4.1.1 Functionarea filtrului coalescent

Apa poluata ajungând în zona de captare a uleiului trece prin filtrul de coalescenta. Aici, picaturile de ulei aflate în apa, rostogolindu-se pe filtru se unesc formând picaturi mai mari, care se ridica la suprafata apei. Astfel grosimea stratului de ulei de pe suprafata apei creste continuu. Daca nu se elimina stratul adunat de pe suprafata, la un moment dat obturatorul se va închide. Daca orificiul de scurgere nu se închide, se va proceda conform Cap.9.

 

4.1.2 Modul de functionare a dispozitivului de închidere

Apa lipsita de ulei se aduna în partea inferioara a rezervorului; de aici va parasi instalatia printr-un preaplin comandat de un plutitor.

Orificiul de golire al separatoarelor este conceput în asa fel încât sa nu permita iesirea uleiului adunat în rezervor – aceasta este asigurata printr-un închizator comandat de un plutitor. Acest plutitor se scufunda în ulei, însa pluteste pe apa. Cu cât stratul de ulei devine mai gros, plutitorul se scufunda tot mai mult, prin urmare închizatorul fixat de plutitor va închide orificiul de golire. Astfel poate fi împiedecata scurgerea uleiului separat din din zona de captare. Se interzice deschiderea închizatorului de pe plutitor.

 

4.2 Eficienta
Separatoarele corespund normelor DIN 1999.
Filtrele de coalescenta conform DIN 1999, Cap. 4-6.
Retinatoarele de benzina si ulei conform DIN 1999, Cap.1-6.
Retinatoarele de benzina conform DIN 1999, Cap.1-3.

 

5. Dimensionare

5.1 Determinarea cantitatii de apa poluata

 

Cantitatea de apa care va solicita instalatia se va determina în mod individual pentru fiecare caz în parte, cu ocazia proiectarii.
În lipsa altor prescriptii, cantitatea de apa pluviala poluata cu ulei se determina prin luarea în considerare a frecventei anuale si intensitatii precipitatiilor, tinând cont si de
MI – 10 – 1657 – 2 si 3:

 

Determinarea cantitatii de apa provenita din precipitatii:

Qe = qe x A

se determină în baza uneia din debitele specifice de mai jos (în functie de specificul locului):

Qe = 300 l/s ha = 0,030 l/s m2

Qe = 200 l/s ha = 0,020 l/s m2

Qe = 150 l/s ha = 0,015 l/s m2

A = suprafata în m2

 Se interzice introducerea apei care se scurge de pe acoperisuri în separatoare!.

 Cantitatea de apa poluata se determina în felul urmator:

Qsz=Q1+Q2+Q3

Q1 = debitul de apa, care depinde de numarul si marimea robinetelor amplasate la locul de munca. Pentru determinarea valorii acestuia se recomanda utilizarea tabelului de mai jos:

  

Dimensiunile nominale ale robinetelor si cantitatea de apa poluata

 

Numarul robinetelor de scurgere Dimensiunea nominala a robinetelor
N15 N20 N30
Dimensiunea robinetului de pe teava de golire
1/2 R3/4 l
Cantitatea de apa poluata (l/s)
1 0.5 1.0 1.7
2 1.0 2,0 3,5
3 1,5 3.0 5,0
4 2.0 4,0 7,0
7 3.0 6.0 10,0
10 4.0 8.0 13,5

 

Q2 = cantitatea de apa provenita din spalarea autovehiculelor: 2 l/s x locuri de spalare
Q3 = cantitatea de apa poluata care provine de la spalarea la mare presiune si curatire

  • 2 l/s la prima instalatie de spalare sub presiune
  • 1 l/s aditional pentru fiecare unitate in plus
  • 1 l/s pentru fiecare instalatie, daca acestea sunt dotate si cu instalatie de spalare automata
  • Aceste valori nu depind de consumul real de apa al instalatiilor.
    Se interzice introducerea apelor comunale în separatoare!

 

5.2Dimensionarea separatorului

NG = (Qe + 2 Qsz) fd

Qe = cantitatea de apa provenita din precipitatii (l/s)

Qsz = cantitatea de apa poluata (l/s)

fd = coeficient de densitate, se determina în felul urmator:

Coeficientul de densitate (fd)

Coeficient de densitate Instalatie de coalescenta Densitatea lichidului usor (g/cm3)
fd -de la -pana la
1 0,85
1,5 0,85 0,90
2 0,90 0,95

 

În cazul statiilor de benzina si a spalatoriilor auto pentru autoturisme si autobuze se vor considera în mod normal valori fd 1.
În cazul separatoarelor de coalescenta fd = 1.

6. Separatoare din otel cu By-Pass

Separatoarele de ulei care contin litera “BP” în simbolizarea tipului, sunt prevazute cu o conducta de ocolire (By-Pass). Aceste separatoare se utilizeaza în cazul sarcinilor de soc.
 

 

 

 

 

 

Acest tip de separator este special destinata spatiilor foarte mari de parcare. Astfel, in conditii normale de ploaie, separatorul ofera acceasi calitate a apei evacuate adica < 5 mg/litru hidrocarburi. Noutatea consta in faptul ca in timpul ploilor puternice, 80% din apa care intra in separator este evacuata prin by-pass iar 20% este filtrata, considrandu-se ca dilutia totala a hidrocarburilor in apa este oricum foarte buna datorita cantitatii foarte mari de apa pluviala si a faptului ca apa colectata provine numai de la o zona de parcare, unde hidrocarburile apar numai accidental si numai in cantitati mici.

 

Folosirea acestor separatoare se explica prin faptul ca majoritatea murdariei de pe suprafete este spalata deja în prima faza a averselor de ploaie.
Apa ajunsa în separator poate sa iasa din instalatie în felul urmator:

  • În cazul în care cantitatea de precipitatii nu ajunge la 1/3 din cantitatea caracteristica a zonei respective, apa ajunge din spatiul de retinere a namolului în zona de coalescenta, de unde, dupa filtrare, apa curatita paraseste separatorul prin orificiul de scurgere al acestuia.
  • În cazul în care cantitatea de precipitatii depaseste 1/3 din cantitatea caracteristica a zonei respective, nivelul apei din spatiul de retinere a namolului va creste din cauza dimensionarii orificiului de trecere înspre zona de retinere a uleiului, pâna cînd ajunge la nivelul orificiului By-Pass, prin care acest surplus va parasi separatorul, ocolind spatiul de retinere a uleiului

Filtrul de coalescenta functioneaza continuu simultan cu preaplinul By-Pass.
Executia instalatiilor corespunde normelor DIN 1999.

 

6.1 Calculul dimensiunii nominale în cazul separatoarelor prevazute cu preaplin pt. averse de ploaie (By-Pass)

(exemplu de calcul)

1.Valoarea de vârf a coeficientului de scurgere

Se considera date:

  • Suprafata: 6000 m2
  • Învelis: asfalt
  • Cantitatea unitara de apa pluviala: r15 n = 0,5 < = 130 1 (s*ha)
  • Panta: Ig = < 1 %
    Stut de scurgere DN200, k < = 0,25 mm

Valoarea de vârf a coeficientului de scurgere conform ATV (Allgemeine Technische Vorschriften)

118gΨs = 0,9

2. Coeficient de timp de scurgere

ε(n)-re r15(n) n = 0,5 -tel g1,16 1(s*ha) conform ATV 118

3. Calculul cantitatii de apa pluviala în baza coeficientului de timp de scurgere

Qr = 100* ε(n)* Yss l/s
= 100*1,16*0,9*0,6 l/s
= 62,64 l/s

 

 

4. Scurgerea prin conducta de ocolire

Conform tabelelor lui Prandtl, Karman, Colebrook si White, precum si diagrama Moody:
În cazul DN200, I = 10 ‰ în separator si kb = 0,25 mm → Q = 42 (1/s), v = 1,34 (m/s)

 

5. Calculul capacitatii nominale

NG = Qr Q
În cazul DN200: 62,64 – 42 = 20,64 (l/s)  →  NG 25

 

6. Amplasarea separatorului

  • Instalatia se aseaza în pozitie orizontala la fundul caminului bine îndesat
  • Stuturile de intrare si iesire se racordeaza la conducte
  • Se racordeaza elementul de aerisire (în vederea evitarii formarii vidului)
  • Se monteaza elementul de supraînaltare, se regleaza înaltimea conform conditiilor cerute de teren
  • Se umple instalatia cu apa curata
  • Se ridica plutitorul pâna ce apa atinge înaltimea maxima, apoi se lasa în jos
  • Se umple caminul cu nisip
  • Se fixeaza cadrul si elementul de supraînaltare cu beton.

 

Înainte de ridicare, rezervorul trebuie protejat împotriva eventualelor deteriorari cauzate de cablurile de ridicare.
Separatorul trebuie asezat astfel încât stuturile de intrare, resp. iesire sa fie în partea corespunzatoare. Bazinul separatorului trebuie sa fie în pozitie orizontala.
Pe planseul separatorului se aseaza inelele de supraînaltare (fixate cu adeziv hidrofug) si capacul caminului.
La comanda speciala se pot livra si capace rezistente la 400 kN, în acest caz acestea se monteaza în asa fel încât sa fie dislocabile.
În cazul în care pânza freatica depaseste nivelul fundatiei, instalatia trebuie asigurata împotriva flotatiei – aceasta problema se rezolva de catre proiectant, pentru fiecare caz concret în parte.
Înaintea umplerii caminului cu nisip se verifica etanseitatea hidraulica a bazinului si a racordarilor.

 

7. Punere în functiune

  • Se verifica integritatea separatorului, sa nu contina impuritati grosolane
  • Separatoarele se umplu cu apa de la robinet pâna la partea inferioara a tevii de golire
  • În timpul umplerii se verifica functionarea corecta a plutitorului de închidere a orificiului de evacuare.
  • Dupa aceste operatiuni de pregatire se poate introduce apa poluata în instalatie. Separatorul se va pune în functiune conform instructiunilor detaliate prevazute în proiect.

8. Exploatare si întretinere

Instalatia trebuie verificata lunar, respectiv dupa fiecare ploaie abundenta. Cu ocazia acestor revizii se va verifica functionarea corespunzatoare a plutitorului si grosimea stratului de material poluant adunat la suprafata.

 

 

 

 

(În cazul în care grosimea stratului a atins, sau se apropie de valoarea prevazuta în proiect, se va îndeparta stratul).

În cazul în care spatiul de decantare se umple de namol pâna la valoarea prevazuta în proiect (în general pâna la jumatatea adâncimii utile), namolul trebuie îndepartat.
Namolul provenind din separatoarele de ulei, precum si din curatirea rezervoarelor, se considera deseuri periculoase – din acest motiv trebuiesc respectate prevederile legale pentru depozitarea si distrugerea acestor deseuri. În cazul mai multor separatoare se recomanda curatirea concomitenta a acestora. Cel putin o data pe an se va efectua o revizie generala, în cadrul careia filtrul de coalescenta, dispozitivul automat de închidere, precum si bazinul vor fi spalate din interior cu jet de apa la presiune mare.
Dupa spalare instalatia se umple din nou si se pune în functiune.

Verificarea periodica a instalatiilor de separare a hidrocarburilor se poate efectua în practica în doua moduri:

  • Se angajeaza un prestator de specialitate care efectuaza aceasta verificare.
  • Având în vedere faptul ca aceste separatoare se afla în locuri unde se gaseste în permanenta o persoana capabila sa fie instruita pentru deservirea si întretinerea acestora, se recomanda instruirea acestei persoane – HAURATON va poate ajuta si în acest sens. Se va întocmi un jurnal privind functionarea instalatiilor, începând de la punerea în functiune, conform prevederilor din proiect. În acest jurnal vor fi consemnate toate operatiunile mai importante (golire, scoaterea namolului, controale din partea autoritatilor, etc.)

 

9.1 Determinarea grosimii si îndepartarea stratului de ulei de la suprafata

Grosimea stratului de ulei se determina cu ajutorul unei rigle si a unei paste susceptibile la uleiuri. În cazul în care grosimea stratului de ulei depaseste 10 cm, uleiul trebuie îndepartat. Îndepartarea si transportul impuritatilor adunate în instalatie (namol uleios si hidrocarburi) se va efectua numai de personal autorizat de catre autoritatile ecologice. Se vor respecta cu strictete prevederile legale privind manipularea deseurilor periculoase.

 

9.2 Verificarea filtrului de coalescenta

În cazul în care cu ocazia verificarilor curente se constata o diferenta de nivel între lichidul dinaintea filtrului de coalescenta, respectiv dupa filtru, mai mare decât diferenta obisnuita la separatorul respectiv, se va curati urgent si cartusul din tabla ondulata. Filtrele de coalescenta trebuiesc spalate cel putin o data pe an cu jet puternic de apa.

 

10. Protecţia muncii

Fiecare proiect trebuie sa contina norme de protectia muncii, adaptate la conditiile specifice fiecarui loc de amplasare.
Având în vedere faptul ca separatoarele de hidrocarburi prezinta pericol de foc si explozie, se interzice fumatul si focul deschis în apropierea acestora. În imediata apropiere a instalatiilor vor fi amplasate instalatii pentru stingerea incendiilor. În cazul lucrarilor efectuate în zona drumurilor publice, lucratorii vor purta veste în culori fosforescente.
Intrarea în separator este permisa doar persoanelor care deservesc sau verifica instalatia; persoanele straine pot intra doar cu autorizatie speciala si însotitor.
Deservirea separatorului este permisa persoanelor care au împlinit 18 ani, si toate controalele medicale periodice îi considera apti pentru acest loc de munca.
Înaintea începerii lucrarilor (constructii si exploatare), conducatorul unitatii se obliga sa prezinte angajatilor procesul de lucru, tehnologia, normele de protectie împotriva incendiilor, normele de protectia muncii si planul de salvare în caz de avarie. Continutul cutiei de salvare va fi verificat cel putin o data pe an. Se interzice începerea lucrului în separatorul de ulei în cazul în care prognoza meteo anunta averse de ploaie. Daca aversele apar în timpul lucrului, acesta va fi imediat întrerupta si instalatia parasita.

 

 

 

În separator vor lucra concomitent cel putin 2 persoane, pentru care se va asigura dupa fiecare ora de lucru o pauza de 10 minute în aer liber. Securitatea lor va fi pazita si din exterior de catre alte 2 persoane.
Caminul deschis trebuie împrejmuit cu o balustrada, si se va asigura devierea circulatiei (semafoare, lampi, etc. – dupa caz).
Lucrarile vor fi imediat întrerupte si se va parasi instalatia în cazul în care:

  • se simte miros de gaz
  • s-a deteriorat peretele exterior al instalatiei
  • nivelul apei a depasit cota normala de functionare
  • se constata prezenta apei fierbinti sau a altor substante daunatoare sanatatii (acizi, substante alcaline, etc.)

Namolul si uleiul scos din separator va fi transportat imediat în mijloace de transport închise. Suprafetele poluate (asfalt, etc.) trebuiesc curatite în timp util. Se vor respecta prevederile legale privind normele de protectia muncii la canalizari si ape poluate. Separatorul va fi marcat printr-un afis, care pe lânga prezentarea destinatiei instalatiei va atrage atentia si la gradul de pericol din punct de vedere al incendiilor. Separatorul va fi verificat periodic si din punct de vedere al efectelor coroziunii; eventualele neajunsuri constatate vor fi remediate în cadrul întretinerii.
Lucrarile efectuate în separatorul de ulei se considera activitate hidrotehnica periculoasa. Lucrarile de reparatii din interiorul separatorului vor fi efectuate doar dupa golirea, spalarea si aerisirea instalatiei.

 

Separatoare de hidrocarburi cu decantor de namol inclus, din beton
Scroll to Top